برش ليزري صفحات پلاستيكي و سراميكي

بهترين نحوه برگزاري مراسم عروسي و خدمات عروسي

برش ليزري صفحات پلاستيكي و سراميكي

قطعا هنگامي كه  صحبت از روش‌هاي پردازش صفحات پلاستيكي و سراميكي به ميان مي‌آيد، استفاده از دستگاه ليزر به دليل انعطاف‌پذيري و دقت بالا در صدر اين روش‌ها قرار خواهد گرفت. با استفاده از ليزر، محصولات نهايي  از كيفيت بالايي برخوردار  بوده و در وقت نيز صرفه‌جويي خواهد شد. پردازش صفحات پلاستيك و سراميك توسط اين تكنولوژي با تابيدن و جذب انرژي فوق متمركز پرتو ليزر آغاز مي‌شود. گرماي ايجاد شده توسط اين اشعه موجب بخار شدن بخش‌هايي از ماده كه ليزر به آن تابيده شده گشته و در نهايت برش ليزري با دقتي بالا انجام مي‌شود. در واقع ‌ليزرهاي صنعتي قادرند مقدار زيادي انرژي را در يك نقطه كوچك و مشخص متمركز كرده و موجب گرم شدن، بخار شدن مواد در آن نقطه و در نهايت برش مواد شوند. به عبارت ديگر، تابش دقيق اشعه ليزر به نقطه‌اي مشخص موجب پديد آمدن برش‌هايي دقيق و منظم مي‌شود.

نوع ليزري كه عمدتا براي ايجاد برش و يا حك بر روي صفحاتي از جنس پلاستيك و سراميك مورد استفاده قرار مي‌گيرد، ليزر CO2 مي‌باشد.  اين ليزر با دقت و ظرافت بسيار بالا توانايي ايجاد زيباترين اشكال را بر روي اين مواد دارد.

 

 

 

 

در ميان انواع پلاستيك، آكريليك از محبوبيت خاصي براي برش توسط ليزر برخوردار است.  دليل عمده آن را مي‌توان نتايج خوبي دانست كه هنگام كار با ليزر حاصل مي‌شود. دليل ديگر نيز موارد استفاده بي‌شمار اين ماده در صنايع و محصولات مختلف مي‌باشد. آن چه مسلم است ليزر بر روي مواد مختلف تأثير يكسان نداشته و گاهي نياز است تا مواد جديد را به صورت نمونه امتحان كرد تا از نتيجه برش ليزري آن اطمينان حاصل كرد. به طور مثال آكريليك را مي‌توان با دستگاه ليزر تا ضخامت 25 ميلي‌متر برش زد. اصولا آكريليك‌هاي شفاف بعد از برش توسط ليزر نيازي به عمليات پرداخت اضافي نداشته و محل‌هاي برش‌خورده بسيار صاف و شفاف خواهند بود. 

فويل‌ها نيز يكي ديگر از موادي هستند كه برش ليزري بر روي آن‌ها بسيار نتايج خوبي خواهد داشت. پيش از اين، استفاده از كاتر براي برش يا سوراخ كردن فويل رونق داشت. اما با اين روش، لبه‌هاي برش‌خورده دندانه دندانه شده كه از كيفيت محصول مي‌كاهد. هنگام استفاده از ليزر هيچ‌گونه محدوديتي براي ايجاد شكل‌ها و طرح‌هاي مختلف وجود نداشته و لبه‌هاي برش ‌خورده نيز صاف و يكنواخت خواهد بود. در حقيقت، بسياري از مواد پلاستيكي و تا ضخامت 1 ميلي‌متر را به راحتي مي‌توان  با ليزر برش زد. در مورد قطعاتي بيشتر از اين 1 ميلي‌متر ضخامت ممكن است از ميزان كيفيت برش كاسته شود. زيرا، اين مواد پلاستيكي در امتداد محل برش ذوب شده و ممكن است تا حدي تغيير شكل دهند. در عين حال برخي از پلاستيك‌ها گازها و بخاراتي را منتشر مي‌سازند كه هنگام كار با اين مواد بايد بسيار احتياط كرد.. با اين حال، به علت صرفه اقتصادي عمليات برش ليزري، امروزه بيش از پيش از اين تكنولوژي در برش مواد پلاستيكي استفاده مي‌شود.

 

 

امروزه به صورت گسترده در صنعت مد و دكوراسيون داخلي از ليزر CO2 جهت توليد محصولات متنوع استفاده مي‌شود. همانطور كه پيش‌تر نيز اشاره شد، از اين تكنولوژي در برش و حك انواع سراميك نيز استفاده مي‌شود. سراميك پرتوي ليزر را به مقدار زيادي جذب كرده و به همين دليل برش و حك به زيبايي و با دقت بالا انجام مي‌شود. سراميك با تابش اشعه ليزر گرم شده  و پس از تبخير نقطه مورد نظر، برش ليزري صورت مي‌گيرد. تا پيش از پيدايش تكنولوژي ليزر از روش‌هايي چون چاپ سيلك اسكرين براي حكاكي روي سراميك استفاده مي‌شد. اما روش‌هاي سنتي گذشته همواره با محدوديت‌هايي همراه بوده‌اند. در اين مورد بيشتر بدانيد. 

در حالي كه امروزه ليزر با قابليت بالا در ارايه خدمات در كمترين زمان و بالاترين بازده توانسته روش‌هاي قديمي را تا حد زيادي كنار زده و موجب متحول شدن صنايع شود. با استفاده از ليزر ايجاد انواع طرح‌ها و سايه‌ روشن‌ها روي سراميك به راحتي انجام مي‌شود. در ضمن، كيفيت محصول نهايي در بسياري موارد برابر با عكس خواهد بود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.